Czy wszystkie opony w aucie muszą być jednakowe?

 

Z oponami samochodowymi wiąże się wiele dylematów. Jednym z nich jest to czy na obu osiach można mieć zamontowane różne gumy. Należy przy tym mieć na uwadze, że te, które znajdują się na osi napędowej zużywają się znacznie prędzej od tych, które na nawierzchnię nie muszą przenosić momentu obrotowego. Obowiązujące w naszym kraju przepisy wyraźnie mówią, że na jednej osi gumy muszą być jednakowe. Oznacza to, że na jednej osi trzeba mieć założone opony identyczne pod względem marki, konstrukcji, nośności, rozmiaru, modelu oraz indeksu prędkości. Jeżeli zatem na osi tylnej znajdują się gumy inne niż na przedniej, nie jest to sprzeczne z prawem. Trzeba jednak zastanowić się nad tym czy rzeczywiście jest to dobre rozwiązanie. Jeśli się na nie decydujemy, musimy o paru sprawach pamiętać. Po pierwsze – gdy na osi przedniej jest ogumienie radialne, na tylnej nie należy montować opon diagonalnych. Po drugie – nie może być dużych rozbieżności ani w konstrukcji bieżnika, ani w szerokości opon. Po przecie – niewskazane jest również to, by gumy na kołach z przodu i z tyłu różniły się pod kątem parametrów drogowych. Gdy o te kwestie nie zadbamy jak należy, będziemy mieć trudności w sterowaniu pojazdem. W samochodach z napędem na cztery koła dyskomfort jazdy może być też spowodowany niezgodnością w zakresie wysokości bieżnika. Z tego chociażby względu w takich autach zalecane jest wymienianie jednocześnie wszystkich opon (chociaż ostateczna decyzja należy do kierowcy). Czy w rachubę wchodzą tu opony zimowe, czy też letnie – nie ma to znaczenia. Co może nas spotkać, kiedy na koła przednie zakładamy gumy znacząco różniące się od tych na kołach tylnych? Mówiąc najogólniej, wysiada wtedy napęd. W skrajnych przypadkach dojść może nawet do tego, że wał napędowy zostanie urwany. Ciężko jest też manewrować samochodem przy skręcaniu. Jakość jazdy ulega zatem pogorszeniu, nie wspominając już o tym, że wzrasta ryzyko znalezienia się w naprawdę groźnej sytuacji. Reasumując – nie dostaniemy mandatu, mając na kołach tylnych inne gumy niż na przednich. Pytanie jest tylko takie czy rzeczywiście warto narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo? Trzeba się zatem nad tym bardzo dobrze zastanowić. Poza tym stosowanie ogumienia w taki właśnie sposób sprawi, że nie będą to wcale tanie opony, gdyż szybciej się zużyją – a to oznacza częstsze wydatki. O wiele więcej pieniędzy wydamy też na paliwo, co przy jego aktualnych cenach może się okazać niezwykle dotkliwe dla naszych kieszeni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *