Jeden ze sposobów klasyfikowania opon

 

Klasyfikacja opon produkowanych z myślą o autach osobowych dokonywana jest w oparciu o trzy elementarne czynniki. Są to mianowicie odporność opon na działanie temperatur, ich przyczepność oraz stopień zużycia bieżnika. Do czego służą te wszystkie parametry? Mówiąc najogólniej do tego, aby mieć orientację w kwestii sprawności opon, co z kolei znajduje przełożenie na wygodę jazdy oraz jej bezpieczeństwo. Obowiązują w tym zakresie pewne standardy, do których producenci dostosowują się. Koniecznie trzeba w tym momencie zwrócić uwagę na jedną niezmiernie istotną rzecz, a mianowicie taką, że takowej klasyfikacji nie podlegają opony zimowe – jej przedmiotem są modele standardowe, czyli letnie. Po drugie – wymogi dotyczące klasyfikowania opon zostały nałożone na producentów tego typu asortymentu przez amerykańskie władze. Niemniej jednak z tego rodzaju informacji korzystają kierowcy nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie. Jak zatem należy interpretować pewne oznaczenia? Jeśli chodzi o odporność na temperatury, chodzi tutaj dokładnie o to jak bardzo opony są odporne na wydzielanie ciepła. Najlepsze są modele oznaczone literą A, B oznacza w tym względzie klasę pośrednią, a C – dostateczną. W podobny sposób ogumienie jest klasyfikowane pod kątem przyczepności (ale uwaga – testy są przeprowadzane wyłącznie na prostych drogach bez uwzględniania zakrętów). Mówiąc zaś o zużyciu bieżnika, chodzi tutaj o to w jakim tempie zużywają się gumy w określonych warunkach. Bazą wyjściową jest wynik wynoszący 100 – to standard podstawowy. Jeśli natomiast wynik wynosi 200, świadczy to o dłuższej żywotności opon. Wynik poniżej 100 oznacza po prostu gorszą jakość opon. Warto zauważyć, że na oponach zamieszczanych jest znacznie więcej oznaczeń aniżeli tylko te określające przedstawione powyżej parametry. Oznaczenia te dotyczą między innymi rozmiarów opon, ich szerokości, zewnętrznej średnicy oraz profilu, średnicy koła etc. Wskaźniki takie jak przyczepność, odporność na temperatury oraz zużycie bieżnika nie są w Europie obowiązkowe, aczkolwiek nie zmienia to faktu, że nie szkodzi mieć je na uwadze. Trzeba także pamiętać o tym, że bardzo dobre pod względem jakości modele to nie są zbyt tanie opony, lecz kiedy w rachubę wchodzą kwestie bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po drogach, nadmierne oszczędności nie są najlepszym pomysłem. Inwestycja w dobrą jakość to właściwie wydane pieniądze – oznacza między innymi lepszą żywotność opon oraz mniejsze zużycie paliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *